Bij een UAV-GC-contract is de opdrachtgever bevoegd om de kwaliteitsborging en de resultaten van ontwerpwerkzaamheden (ontwerpdocumenten of tussentijdse BIM-leveringen) te toetsen. Ook mag de opdrachtgever toetsen of de ‘hulppersonen’ die de opdrachtnemer inschakelt, zoals een ontwerpend constructeur, voldoende zijn gekwalificeerd. Wanneer u als Opdrachtgever gebruik wilt maken van die bevoegdheid, moet u ontwerpdocumenten of BIM-leveringen die u wenst te toetsen, specificeren in een ‘toetsingsplan ontwerpwerkzaamheden’.  Dit toetsingsplan is deel van het contract met de opdrachtnemer. Advies: vraag altijd de informatie uit die voor de ‘Noodzakelijke taken’ (N-taken) is beschreven in de STB Constructies 2018. De Opdrachtnemer moet de betreffende documenten/data ter toetsing leveren binnen de termijnen die in het toetsingsplan zijn aangegeven.

Vraag altijd de fasedocumenten of tussentijdse BIM-leveringen van het constructief ontwerp ter toetsing uit.

De mate van toetsing kan per project verschillen. Voor relatief eenvoudige bouwwerken kan de toetsing mogelijk beperkt blijven tot de hulppersonen en de kwaliteitsborging (PKP) van de opdrachtnemer.

Bij complexere projecten kan het noodzakelijk zijn om ook de ontwerpdocumenten/tussentijdse BIM-leveringen intensief te toetsen. De NEN-EN 1990 is de juiste basis voor het bepalen van de juiste mix en het passende toetsingsniveau. Die norm beschrijft de ketensystematiek voor de kwaliteitborging van het constructief ontwerp en de uitvoering. Uitgangspunt is de ‘gevolgklasse’ waarin het bouwwerk is ingedeeld. Bij iedere gevolgklasse hoort een bepaald veiligheidsniveau: hoe zwaarder de gevolgklasse, hoe hoger de eisen die worden gesteld aan ‘supervisie’ van het ontwerp en ‘inspectie’ van de uitvoering.