CROW-CUR-Aanbeveling 124 geeft beheerders, eigenaren van bruggen, constructeurs en technisch adviseurs richtlijnen en procedures. Deze helpen bij het beoordelen van de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden. Dit heeft betrekking op de prioritering voor de beoordeling van kunstwerken (bruggen en viaducten) en de beoordeling van de constructieve veiligheid van individuele objecten.
De focus van CROW-CUR-Aanbeveling 124 ligt op de veiligheidsfilosofie, het beoordelingsproces, verkeersbelastingen, materiaaleigenschappen en het constructief gedrag.
Er zijn naar schatting 55.000 bruggen en viaducten in Nederland waarvan het grootste deel in beheer en/of eigendom is van decentrale overheden. De vraag naar een CROW-CUR-Aanbeveling met een helder overzicht voor de beoordeling van de constructieve veiligheid van kunstwerken is juist nu actueel. Veel bruggen hebben hun theoretische levensduur bereikt of gaan dit binnenkort bereiken. Het treffen van instandhoudingsmaatregelen kost naar verwachting miljarden euro’s. Daarnaast leveren de afsluitingen verkeershinder op, hetgeen met maatschappelijke kosten en imagoschade gepaard gaat.
Het beoordelen van de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten die in het beheer en/of eigendom zijn van decentrale overheden. Hierbij wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden die er zijn om de rekenkundige veiligheid (positief) te beïnvloeden. Dit varieert van het gebruik van materiaalonderzoeken, het toepassen van alternatieve verkeersbelastingmodellen voor bruggen in het onderliggende wegennet tot het gebruik van geavanceerdere rekenmethoden.
Deze aanbeveling is bedoeld voor beheerders en eigenaren van bruggen die verantwoordelijk zijn voor de constructieve veiligheid van hun kunstwerken. Daarnaast is CROW-CUR-Aanbeveling 124 bedoeld voor constructeurs en technisch adviseurs die de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten moeten beoordelen.
De aanbeveling is gebaseerd op best-practices en bestaande kennis. Voor de beheerder is het vooral van belang om kennis te hebben van beoordelingscriteria voor de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten. Maar ook hoe prioriteiten kunnen worden vastgesteld voor het beheren van het areaal aan kunstwerken. Voor de technisch adviseur is het belangrijk om inzicht te krijgen in de wijze waarop rekening kan worden gehouden met conservatisme binnen de vigerende regelgeving.