Fasen
Initiatief
Deze fase omvat de subfasen Initiatief, Haalbaarheid en Projectdefinitie.
De opdrachtgever neemt het initiatief tot bouwen, laat de financiële, juridische en technische haalbaarheid onderzoeken en stelt een Programma van Eisen (PvE) op. De opdrachtgever (OG) zoekt marktpartijen die het PvE kunnen vertalen in een ontwerp.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door bezwijken van de constructie:
- De OG is zich niet of onvoldoende bewust van zijn invloed op de borging van constructieve veiligheid in de bouwketen;
- Het PvE biedt onvoldoende inzicht in het beoogde gebruik, waardoor ontwerpers mogelijk met te lage belastingen rekenen;
- Het PvE bevat geen eisen aan de veiligheid;
- De OG heeft onvoldoende aandacht voor projectgebonden risico’s (locatie, bodem, omgeving);
- De OG is niet kundig om een PvE op te stellen of de ter toetsing aangeboden documenten te beoordelen;
- De ontwerpend constructeur wordt uitsluitend op prijs wordt geselecteerd; bezuinigen op honoraria;
- De ontwerpend constructeur is onvoldoende deskundig, heeft onvoldoende aantoonbare ervaring;
- Hoge architectonische ambities in combinatie met beperkt constructief honorarium, waardoor onvoldoende aandacht wordt gegeven aan een veilig constructief ontwerp;
- Er wordt bij de opdrachtverlening onvoldoende rekening gehouden met de regiefunctie die voor constructies noodzakelijk is in het hele proces van ontwerp t/m oplevering.
Ontwerp
In deze fase vertalen de ontwerpende partners het PvE stapsgewijs in een ontwerp (Schets- of Structuurontwerp, Voorontwerp, Definitief Ontwerp).
Het is essentieel dat de deelontwerpen voor bouwkunde, constructies en installaties worden geïntegreerd tot één consistent geheel.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door bezwijken tijdens de bouwfase of in een later stadium tijdens de gebruiksfase:
- Constructief dossier van het bestaande bouwwerk is incompleet en/of niet up-to-date;
- Door gebrek aan constructieve gegevens is de haalbaarheid van constructieve ingrepen bij het bestaande bouwwerk niet duidelijk;
- Constructieve ontwerpeisen en -uitgangspunten zijn onvoldoende afgestemd en vastgelegd;
- Demarcatie van werkzaamheden van (delen van) de ontwerpfase is onvoldoende duidelijk (onvolledige en/of niet op elkaar aansluitende opdrachten);
- Onvoldoende aandacht voor een robuust ontwerp;
- Onvoldoende afstemming architectonisch, constructief en installatietechnisch ontwerp;
- Onvoldoende aandacht tijdens het ontwerp voor veilig bouwen (V&G-risico’s), veilig gebruik, veilig beheer en onderhoud, veilig slopen;
- Onvoldoende ervaring/deskundigheid bij gebruik van ontwerp- en rekensoftware en bij de interpretatie van resultaten;
- Onvoldoende tijd om ontwerpwerkzaamheden gedegen uit te voeren en af te stemmen met ketenpartners;
- Onvoldoende aandacht voor interne en externe kwaliteitscontrole (volgens Projectkwaliteitsplan);
- Geen echte veiligheidscultuur bij de ketenpartners;
- Complexe vorm, leidend tot complexe draagconstructie waarvan de krachtswerking niet wordt begrepen;
- Ontbreken van procedures voor ontwerpwijzigingen;
- Onvoldoende aandacht voor brandveiligheid van draagconstructies bij wijzigingen in het brandveiligheidsconcept bij verbouwingen (horizontale en verticale brandcompartimenteringen);
- Tijdsdruk, onvoldoende aandacht voor CV door het minimaliseren van advieskosten;
- Onvoldoende aandacht voor uitvoerbaarheid en sterkte en stabiliteit van constructies tijdens de uitvoering;
- Onvoldoende aandacht voor de overdracht van relevante informatie naar volgende fasen (documentair proces).
Omgevingsvergunning
De opdrachtgever of D&B aanbieder dient een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen in.
Het bevoegd gezag toetst of de aanvraag voldoet aan de indieningsvereisten.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door bezwijken van de constructie:
- Een omgevingsvergunning is geen boring voor de constructieve veiligheid;
- Door teveel waarde te hechten aan de verleende vergunning krijgt constructieve veiligheid te weinig aandacht in het uitvoeringsgereed ontwerp;
- De aanvrager en adviseurs toetsen zelf minimaal, omdat ze erop rekenen dat het bevoegd gezag toetst aan het Bouwbesluit;
- Onvoldoende gegevens beschikbaar om de constructieve veiligheid volledig te beoordelen;
- Onvoldoende aandacht voor de samenhang van de ingediende informatie;
- Het bevoegd gezag heeft te weinig deskundigheid/capaciteit om de omgevingsvergunning te toetsen, waardoor een team dat onvoldoende aandacht heeft voor de constructieve veiligheid verder gaat met een onveilig ontwerp;
- Het bevoegd gezag treedt niet handhavend op als niet aan essentiële voorwaarden is voldaan.
NB: procedures en verantwoordelijkheden rond de omgevingsvergunning wijzigen ingrijpend zodra de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) in werking treedt.
Uitvoeringsgereed Ontwerp
In deze fase werken diverse partijen het ontwerp tot in detail uit ter voorbereiding op de productie en uitvoering.
‘Deelconstructeurs’ van leveranciers verzorgen doorgaans de detailengineering van deelconstructies (prefab beton, staal e.d.). Het uitvoerend bouwbedrijf is verantwoordelijk voor de coördinatie. De inzet van een ‘coördinerend constructeur’ is noodzakelijk voor het bewaken van de constructieve samenhang.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door bezwijken tijdens de bouwfase of in een later stadium tijdens de gebruiksfase:
- Onvoldoende kennis en expertise bij werkvoorbereiding en uitvoering;
- Onvoldoende besef van constructieve veiligheid bij werkvoorbereiding;
- Tijdsplanning of finaniële druk krijgt voorrang boven constructieve veiligheid;
- Onvoldoende kennis van, sturing op of naleven van PKP;
- Onjuiste procedures voor afwijkingen en wijzigingen;
- Onvoldoende regie door coördinerend constructeur;
- Onduidelijkheid in taakverdeling of onvolledige opdrachtverstrekking voor deelconstructeurs;
- Werken met onjuiste informatie (onjuiste tekening/ niet werken volgens tekening);
- Onvoldoende controle of de bouwvoorbereiding aansluit op het ontwerp.
Uitvoering
In deze fase wordt het bouwwerk gerealiseerd conform het ontwerp, dat is uitgewerkt in werk- en productietekeningen.
Met de verdergaande industrialisatie vervaardigen leveranciers soms geen productietekeningen meer, maar sturen ze machines direct aan via CNC instructies.
Publiekrechtelijk is de vergunninghouder (de opdrachtgever of de D&B-aanbieder) ervoor verantwoordelijk dat er wordt gebouwd volgens de vergunning en het Bouwbesluit. Het is daarom noodzakelijk dat de vergunninghouder toezicht houdt op de uitvoering. De intensiteit van het toezicht is afhankelijk van de mate waarin de bouwer de eigen kwaliteitsborging op orde heeft.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door bezwijken tijdens de bouwfase of in een later stadium tijdens de gebruiksfase:
- Constructieve besluiten of keuzes in de werkvoorbereiding komen niet overeen met de ontwerpuitgangspunten;
- Er is onvoldoende aandacht voor de bouwvolgorde en de toepassing van hulpconstructies;
- Er is onvoldoende toezicht op uitvoering en afwijkingen op het ontwerp;
- Er worden onvoldoende maatregelen genomen op geconstateerde afwijkingen;
- Er is geen PKP waarin toetsmomenten zijn voorgeschreven, waardoor de kans ontstaat dat er niet of niet op het juiste moment wordt getoetst;
- Niet op het juiste moment toetsen waardoor afwijkingen niet meer zichtbaar zijn (bijvoorbeeld: wapening is niet meer te controleren omdat het beton al is gestort).
Een verhoogde kans op ongevallen tijdens de bouwfase ontstaat als:
- Er geen V&G-plan is opgesteld;
- Er onvoldoende aandacht is gegeven aan projectspecifieke risico’s in het V&G-plan;
- Het V&G-plan niet wordt geactualiseerd tijdens de bouwfase;
- Werknemers niet op de hoogte zijn van de risico’s en het V&G-plan.
Gebruik
Na oplevering wordt het bouwwerk in gebruik genomen. Vanaf dat moment is de CV – juridisch gezien – een verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Afhankelijk van de contractvoorwaarden blijven ontwerpende en uitvoerende partijen nog een periode aansprakelijk voor fouten, resp. ‘verborgen gebreken’. Uit jurisprudentie blijkt dat zij zich wat betreft CV niet zomaar kunnen beroepen op een beding voor aansprakelijkheidsbeperking.
De veiligheid van draagconstructies is in de gebruiksfase een blijvend punt van aandacht. Voor sommige gebouwen is vergunning voor brandveilig gebruik vereist.
Mogelijke risico’s voor constructieve veiligheid (CV)
Onderstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoldoende constructieve veiligheid met de kans op ernstig letsel en schade door instorting tijdens de gebruiksfase:
- Gebrekkig onderhoud leidt tot schade, beperking levensduur.
Mogelijke oorzaken: bijvoorbeeld niet schoonhouden van goten, hemelwaterafvoeren en noodafvoeren waardoor zich grote hoeveelheden water kan ophopen op platte daken - Ander gebruik dan ontwerpuitgangspunten leidt tot overbelasting en mogelijk bezwijken of onbruikbaar worden van de constructie.
Voorbeeld: naderhand aanbrengen van zware elementen zoals (rol)archiefkasten, stellingen en installaties. - Wijzigingen aan constructie leiden tot ongewenste veranderingen in krachtsafdracht en mogelijk tot bezwijken van de constructie.
Mogelijke oorzaken:- ‘As built’ dossier is niet up-to-date waardoor onvoldoende of onjuist inzicht is in de huidige constructie;
- Onoordeelkundige ingrepen in de constructie, bijvoorbeeld het maken van openingen waar deze constructief gezien niet kunnen;
- Onvoldoende aandacht voor brandveiligheid van draagconstructies bij wijzigingen waardoor het brandveiligheidsconcept niet meer voldoet.
Voorbeelden: doorvoeringen door brandcompartimentscheidingen, verplaatsen van binnenwanden met brandwerende functie.
Borgingsacties
- Opdrachtgever en Constructieve Veiligheid
- Vraagspecificatie
- Vooroverleg bevoegd gezag
- Verantwoordelijkheidsmatrix
- BIM regisseur OG
- BIM protocol
- Informatie Leveringspecificatie
- Ontwerpteam
- Constructeursselectie
- Uitvragen Projectkwaliteitsplan
- Toetsingsplan
- Eurocodes
- Passende opdracht
- Opstellen Projectkwaliteitsplan
- Technical Inspection Service
- Private bouwplantoets
- Ontwerpintegratie
- Veiligheidscultuur
- BIM regisseur ON
- BIM Uitvoeringsplan
- Architectonische ambities en constructief concept
- Ontwerpwijzigingen
- Vooroverleg met bevoegd gezag
- Gevolgklassen
- Vakbekwaamheid engineering
- Veilig werken met computerprogramma’s
- ‘Robuust’ ontwerp
- Kwaliteitscontrole
- Second Opinion
- Programmawijzigingen tijdens de ontwerpfase
- Ontwerp en constructieve veiligheid op de bouwplaats
- Ontwerpnota (schriftelijke toelichting)
- Gecontroleerd proces voor informatieverstrekking uitvoeringsfase
- Demarcatie taken constructeur en deelconstructeurs
- Minimaal in te dienen: Definitief Ontwerp Constructies
- Verzoek tot latere indiening
- Ontvankelijkheidstoets
- BRIStoets
- Systeemtoezicht bij gecertificeerde bouwplantoets
- Aanhouden verlening omgevingsvergunning bij onvoldoende samenhang in de ingediende informatie
- Uitbesteding toetsing constructief ontwerp
- Aanbeveling tot aanstelling van een ‘coördinerend constructeur’
- Startbespreking engineering constructies
- Bevorderen veiligheidscultuur
- Projectplan Engineering Constructies
- Coördinerend constructeur
- Engineeringscoördinator
- BIM-coördinator
- Nadere uitwerking BIM Uitvoeringsplan
- Toetsprotocol CV
- Gecertificeerde software
- Nader in te dienen gegevens
- Procedure planwijzigingen
- Toetsing nader ingediende gegevens
- Veiligheid tijdelijke constructies
Opdrachtgever en Constructieve Veiligheid
Als opdrachtgever hebt u - alleen al door de manier waarop u het project organiseert - grote invloed op de constructieve veiligheid van uw bouwwerk. Pak uw verantwoordelijkheid en schep de juiste voorwaarden voor een constructief veilig bouwwerk!
Lees meer
Startbespreking engineering constructies
In deze startbespreking moet het ‘Projectplan engineering constructies’ worden besproken.
Lees meer
Vraagspecificatie
Leg in de Vraagspecificatie de eisen en randvoorwaarden vast voor constructieve veiligheid, gekoppeld aan de te realiseren functies.
Lees meer
Bevorderen veiligheidscultuur
Zorg van meet af aan voor een goede veiligheidscultuur binnen het team dat de detailengineering verzorgt.
Lees meer
Projectplan Engineering Constructies
De aannemer stelt, voordat de uitvoering start, een goed ‘Projectplan engineering constructies’ op (als onderdeel of nadere uitwerking van het Projectkwaliteitsplan uitvoering).
Lees meer
Projectkwaliteitsplan uitvoering eisen
Leg vast dat het uitvoerend bouwbedrijf een Projectkwaliteitsplan moet maken
Lees meer
Projectkwaliteitsplan uitvoering
In het projectkwaliteitsplan uitvoering moet zijn vastgelegd wat de taken, de bevoegdheden en de verantwoordelijkheden zijn van de partijen die bij de uitvoering zijn betrokken.
Lees meer

Toezicht onder de UAV 2012
Zorg voor toezicht op de uitvoering (van draagconstructies) door of namens de opdrachtgever. Stem het toezicht af op de mate waarin het uitvoerend bouwbedrijf de eigen kwaliteitsborging op orde heeft.
Lees meer
Toezicht onder de UAV-GC 2005
Vraag bij de contractvorming een Projectkwaliteitsplan en/of Keuringsplan Uitvoeringswerkzaamheden ter acceptatie aan. Beoordeel of deze documenten voldoende vertrouwen bieden in een kwalitatief goede uitvoering, voordat u ze accepteert. Geef bij de acceptatie desgewenst stop- en bijwoonpunten aan.
Lees meer
Integraal Toezichtprotocol (iTP)
Toets de uitvoering van het werk aan de hand van het "Integraal Toezichtsprotocol" (iTP) dat is ontwikkeld door de Vereniging BWT Nederland.
Lees meer
Wijzigingen tijdens de uitvoering
Zorg voor een zorgvuldige afhandeling van wijzigingen tijdens de bouw en leg deze goed vast.
Lees meer
Constructieve veiligheid van afbouwconstructies
Afbouwconstructies maken onlosmakelijk deel uit van de gehele constructie, zorg dat ze veilig worden ontworpen en uitgevoerd.
Lees meer
Minimaal in te dienen: Definitief Ontwerp Constructies
Dien de gegevens omtrent de draagconstructies bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning minimaal in op het niveau dat in de 'STB constructies 2018' is gedefinieerd voor de fase Definitief Ontwerp. Zorg ervoor dat het bouwplan vóór de indiening is getoetst aan het Bouwbesluit.
Lees meer
Verzoek tot latere indiening
Dien - indien nodig - een verzoek in tot latere indiening van bescheiden als genoemd in het document "Indieningsbescheiden constructieve veiligheid"
Lees meer
Ontvankelijkheidstoets
Neem een bouwaanvraag niet in behandeling, wanneer niet minimaal de informatie beschikbaar is die volgens de Mor direct bij de aanvraag moet worden ingediend.
Lees meer
BRIStoets
Toets bouwaanvragen aan de hand van BRIStoets (voorheen "Toetsprotocol CKB online").
Lees meer
Systeemtoezicht bij gecertificeerde bouwplantoets
Beperk u - indien het wettelijk kan - tot systeemtoezicht, wanneer de aanvrager een gecertificeerde bouwplantoets heeft laten uitvoeren.
Lees meer
Aanhouden verlening omgevingsvergunning bij onvoldoende samenhang in de ingediende informatie
Houd het verlenen van de vergunning voor de bouwactiviteit aan, wanneer de samenhang van de bij de aanvraag ingediende gegevens onvoldoende blijkt uit de ingediende informatie.
Lees meer
Uitbesteding toetsing constructief ontwerp
Besteed de toetsing van constructieve gegevens van (grotere) bouwplannen uit aan de RUD, een andere gemeente of een gekwalificeerd adviesbureau, wanneer BWT zelf niet beschikt over voldoende capaciteit en/of gekwalificeerde medewerkers.
Lees meer
Coördinerend constructeur
De opdrachtgever of de D&B-aanbieder dient een ‘coördinerend constructeur’ aan te stellen, die de uitwerkingen van de deelconstructeurs (risicogestuurd) controleert en de constructieve samenhang inzichtelijk maakt en bewaakt.
Lees meer
Engineeringscoördinator
Stel als uitvoerend bouwbedrijf een werkvoorbereider of andere functionaris aan als engineeringscoördinator.
Lees meer
BIM-coördinator
Zorg voor een goede samenwerking tussen de coördinerend constructeur, de engineeringscoördinator en de BIM-coördinator op het project.
Lees meer
Nadere uitwerking BIM Uitvoeringsplan
In de fase van Uitvoeringsgereed Ontwerp / detailengineering komen er veel nieuwe participanten bij: installatiebedrijven, comakers, leveranciers van bouwsystemen enzovoort. Werk het BIM Uitvoeringsplan hiertoe verder uit.
Lees meer
Toetsprotocol CV
De coördinerend constructeur moet vooraf, in het offertestadium, een ‘toetsprotocol’ op stellen.
Lees meer
Gecertificeerde software
De toepassing van gecertificcerde software verkleint de kans op fouten.
Lees meer
Nader in te dienen gegevens
Dien gegevens tijdig in en ga er zorgvuldig mee om.
Lees meer
Procedure planwijzigingen
Zorg voor een goede transparante procedure voor planwijzingen.
Lees meer
Toetsing nader ingediende gegevens
Het toetsen van nader ingediende gegevens en bescheiden hoort nog tot de formele behandeling van de bouwaanvraag.
Lees meer
Veiligheid tijdelijke constructies
Laat tijdelijke constructies niet tussen de wal en het schip vallen!
Lees meer
Aanbeveling tot aanstelling van een ‘coördinerend constructeur’
Adviseer de aanvrager in de correspondentie rond de omgevingsvergunning - indien nodig - om een coördinerend constructeur aan te stellen voor de fase van de detailengineering (Uitvoeringsgereed Ontwerp).
Lees meer
Kwaliteitscontrole
Borg de interne controle van modellen, tekeningen en berekeningen vóórdat ze de deur uitgaan. Pas daarbij het 'vier-ogen-principe' toe. Voer risico-analyses uit op het constructieontwerp. Spits de controles toe op de aspecten met de grootste risico's
Lees meer
Ontwerp en constructieve veiligheid op de bouwplaats
Besteed in het constructief ontwerp aandacht aan de constructieve veiligheid op de bouwplaats tijdens de uitvoering. Zorg dat er een goed V&G-plan is, waarin onder andere aandacht wordt besteed aan de (veiligheid) van hulpconstructies.
Lees meer
Ontwerpnota (schriftelijke toelichting)
Documenteer het constructief ontwerp zodanig, dat het volledig inzichtelijk is voor partijen die er in het project mee verder moeten. Voeg een 'ontwerpnota' toe, beschrijf daarin alle uitgangspunten voor en basisprincipes van het constructief ontwerp.
Lees meer
Gecontroleerd proces voor informatieverstrekking uitvoeringsfase
Geef alle partijen voldoende tijd om hun werk te doen. Geef de betrokken partijen (architect, adviseurs, comakers) tijdig opdracht het Uitvoeringsgereed Ontwerp, om te voorkomen dat zij op elkaar moeten wachten en de detailengineering van de constructies moet worden 'afgeraffeld'.
Lees meer
Vooroverleg bevoegd gezag
Als u bouwplannen hebt op een bepaalde locatie, overleg dan alvast met het bevoegd gezag.
Lees meer
Verantwoordelijkheidsmatrix
Bepaal de bouworganisatie- of contractvorm voor het project; leg de verantwoordelijkheden voor de borging van de CV vast in een verantwoordelijkheidsmatrix
Lees meer
BIM regisseur OG
Wijs een ‘BIM-regisseur OG’ aan zoals bedoeld in het Nationaal Model BIM Protocol.
Lees meer
BIM protocol
Stel een BIM Protocol op en voeg dit bij het contract
Lees meer
Informatie Leveringspecificatie
Ontwikkel een ILS op en voeg deze bij het contract met de Opdrachtnemer(s).
Lees meer
Ontwerpteam
Formeer zo vroeg mogelijk een compleet ontwerpteam, inclusief de ontwerpend constructeur en uitvoeringsdeskundigheid.
Lees meer
Constructeursselectie
Selecteer een (ontwerpend/coördinerend) constructeur niet uitsluitend op prijs, maar op prijs én kwaliteit. Schakel bij een complex en/of omvangrijk werk een Registerontwerper (RO) in.
Lees meer
Uitvragen Projectkwaliteitsplan
Eis dat het ontwerpteam (traditionele contractvorm) of de D&B-aanbieder (geïntegreerde contractvorm) een Projectkwaliteitsplan (PKP) of ‘Projectplan Engineering Constructies’ voor het ontwerp ter toetsing en acceptatie voorlegt.
Lees meer
Toetsingsplan
Voeg bij toepassing van een geïntegreerd contract conform de UAV-GC 2005 een ‘toetsingsplan ontwerpwerkzaamheden’ bij de contractstukken.
Lees meer
Eurocodes
Geef aan welke als ‘informatief’ aangemerkte delen van de van toepassing zijnde Eurocodes NEN-EN 1990 van kracht zijn.
Lees meer
Passende opdracht
Geef de ontwerpend constructeur een opdracht die passend is voor het project.
Lees meer
Opstellen Projectkwaliteitsplan
Stel een integraal Projectkwaliteitsplan (PKP) voor de ontwerpfase op,
Lees meer
Technical Inspection Service
Overweeg inschakeling van een erkende TIS in (of eis dit van de constructeur of het uitvoerend bouwbedrijf)
Lees meer
